קשובים לצורך שלך

מעבר צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית למגורים בקהילה

צעירים בדיור מוגן

הגדרת מוגבלות שכלית התפתחותית מעוגנת בחוק הסעד תשכ"ט. החוק קובע כי: "אדם שמחמת חוסר התפתחות או התפתחות לקויה של כושרו השכלי, מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת, והוא נזקק לטיפול. חולה נפש, כהגדרתו בחוק, אינו בבחינת אדם עם מוגבלות שכלית, התפתחותית, לעניין חוק זה.

בהתאם להגדרה האמריקאית, ישנם קריטריונים שונים המסייעים באבחון מוגבלות שכלית התפתחותית, כאשר מוגבלות שכלית מתאפיינת, במגבלות משמעותיות בתפקוד השכלי, וכן בהתנהגויות הסתגלותיות כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, מעשיות ושכליות. ראשית המוגבלות המדוברת תהיה לפני גיל 18. כלומר, ניתן לומר כי מוגבלות בתפקוד האינטלקטואלי, או מוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי, משמעותה היא ש מנת המשכל של הנבדק, תהיה נמוכה בשתי סטיות תקן, לפחות מהממוצע . וכמו כןן ההסתגלות, הכוללת בין היתר, מיומנויות תפיסתיות, מיומניות חברתיות, ומעשיות. תהיה נמוכה בשתי סטיות תקן לפחות מהממוצע. את המוגבלות יש לבחון ביחס לגיל של הנבדק, ביחס לנורמות חברתיות שמקובלות בסביבה החברתית והתרבותית שבה הוא חי וכן להבדלים בתקשורת, בגורמים מוטורים וסנסוריים ובגורמי התנהגות שיכולים להשפיע על ההערכה.

כיום ישנן מסגרות תואמות עבור כל ילד שאובחן עם מוגבלות שכלית התפתחותית. במסגרות המדוברות כל ילד/ה או נער/ה מקבלים את כל הטיפולים והתמיכה שהם זקוקים לה. יחד עם זאת, בגילאים יותר מבוגרים, יותר ויותר הורים תוהים היכן ואיך כדאי להם לשלב את הבן או הבת שלהם הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית. חשוב לדעת כי משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, כיום מעודד מגורים של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקהילה ושילובם בקהילה. ובהתאם לכך, משקיע לא מעט משאבים שמטרתם היא  לתת ללוקים במוגבלות המדוברת מגוון רחב של פתרונות דיור במסגרת הקהילה, כאשר אחת מהאפשרויות הידועה כאפשרות טובה מאוד היא מגורים של האדם בדירה משותפת.

מגורים בדירה משותפת בקהילה- למי זה מתאים?

מגורים בדירה משותפת מתאימים כיום לבוגרים מעל גיל 21 הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית, אשר וועדת אבחון המליצה להם על מגורים בקהילה וכן, וועדת ההשמה המחוזית הפנתה אותם לבדיקת אפשרות מגורים בדירות מתאימות בקהילה. משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, עוסק במהלכים שונים שמטרתם היא לפתוח דירות בקהילה גם עבור ילדים הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית.

סדר יום במגורים בדירה משותפת

לא מעט הורים חוששים משילוב ילדיהם בדירה משותפת ותוהים מה יהיה סדר היום והאם בנם או ביתם יצליחו להשתלב בסדר היום המדובר. ובכן, המגורים בדירה משותפת הם מגורים עם קבוצה קטנה של אנשים שגם הם לוקים במוגבלות שכלית התפתחותית, כאשר בכל דירה שכזאת ניתן למצוא 6 דיירים. לכל דייר יש מקום עבודה מסודר או מרכז פעילות יומי שאליו הוא יוצא בכל בוקר עד לשעות אחר הצהריים.

ישנם לא מעט יתרונות למגורים בדירה משותפת בקהילה כגון: השתלבות של קבוצת אנשים קטנה ביחד וזאת בניגוד למגורים בהוסטל או במעון בקהילה, תוך הגברה של תחושת הפרטיות, הנורמטיביות והשוויון של כל אחד מהדיירים. מעבר לכך, מגורים עצמאיים מחזקים את הביטחון העצמי ותחושת הדימוי והמסוגלות העצמית של כל אחד מהדיירים בה והדבר ללא ספק משפיע על חייהם לטובה.

פיקוח על המגורים בדירה

חשוב כמובן לדעת כי בכל דירה מעין זאת יהיה אחראי מטעם מפעיל הדירה, אשר ישהה בדירה בהתאם לצורך. רמת ההשגחה בדירה תקבע בהתאם לרמת העצמאות של כל אחד מהדיירים המתגוררים בדירה. מעבר לכך, לכל דירה או מערך דירות יהיה מפקח מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אשר יהיה אחראי לבדוק מדי פרק זמן כלשהו מה קורה עם דיירי הדירה וההתנהלות בדירה והאם הכל מתנהל בצורה תקינה וטובה עבור כלל הדיירים.

תפקידו של האחראי מטעם מפעיל הדירה יהיה לדאוג לדיירים בתחומים שונים כגון: הוא יהיה אחראי לביטחונם ובטיחותם של הדיירים, הוא יהיה אחראי לקידום עצמאותם של הדיירים, הוא יהיה אחראי לוודא בכל בוקר כי כלל הדיירים בדירה יצאו למסגרת היומית שלהם ולא נשארו בדירה ללא סיבה כלשהי. כמו כן, תהיה לו אחראיות הנוגעת הן לבריאות הפיזית והן לבריאות הנפשית של דיירי הדירה לרבות הקפדה שהם בוחרים בתזונה נכונה וטובה להם, שיש להם אוכל, שהם מאמצים הרגלי היגיינה טובים, שיש להם סדר יום וחיי חברה שיש להם פעילות פנאי וכמובן שקיים קשר טוב בין כלל הדיירים ושכל אחד מהם בקשר תקין וטוב עם בני המשפחה שלו.

את הדירה בעצם מפעיל נותן שירות שזכה במכרז של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים למטרה זו.

תחזוקת הדירה

הדירה תתוחזק על ידי הדיירים המתגוררים בה כאשר האחראי על הדירה מטעם המפעיל, יפקח על כך שכלל הדיירים דואגים לתחזוקה טובה של הדירה הכוללת את ניקיון הדירה ופנייה לגורמים רלוונטיים כאשר יש בעיה או תקלה כלשהי בדירה. המטרה היא בסופו של דבר להעניק תחושה של עצמאות ושוויון לדיירי הדירה ולאפשר להם לחיות את חייהם בצורה הטובה ביותר תוך שהם חשים תחושת שליטה מלאה בהם.

מה עוד חשוב לדעת על דירת מגורים בקהילה עבור צעירים הלוקים המוגבלות שכלית התפתחותית?

ראשית כל, חשוב מאוד שבני המשפחה של כל אדם שמתגורר בדירה המדוברת  ידעו כי הם יכולים לבקר אותו לרוב מתי שיבחרו, אך יש צורך לתאם מראש עם האחראי וזאת בכדי שהם לא  יפגעו באופן כלשהו בסדר היום של הדיירים, בשגרת החיים התקינה שלהם וכמובן בפרטיות שלהם. אם לא מקבלים מענה כלשהו לביקור מהאחראי, ניתן לפנות לעובד הסוציאלי אשר מטפל במחלקה לשירותים חברתיים שבאזור המגורים או למפקח הדיור במחוז.

דבר נוסף שכל הורה שמעוניין שבנו או ביתו ישתלבו במסגרת דירה משותפת בקהילה צריך לדעת הוא שאם הוא אכן מעוניין בכך, עליו לפנות לעובד הסוציאלי המטפל במחלקה לשירותים חברתיים שבאזור המגורים שלו. העובד הסוציאלי יפנה את ההורים לאבחון מסודר ולקבלת החלטה לגבי מסגרת המגורים המתאימה בהתאם לצרכים השונים וליכולת של האדם.

אין ספק כי מגורים בדירה בקהילה בפיקוח של משרד הרווחה, מהווים כיום אופציה טובה מאוד עבור אנשים הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית ועל כן, כדאי לבדוק אותה בגיל המתאים.

דילוג לתוכן