קשובים לצורך שלך

סל שיקום שמגיע לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

"סל שיקום" מתייחס למגוון שירותים ותמיכות הניתנים לאנשים עם אוטיזם, אני אנסה להתמקד בכמה תחומים מרכזיים, ורק אציין שגם לאחר גיל 18 יש זכאויות שכאלו.

חינוך:

בישראל, ישנן מספר אפשרויות חינוכיות לילדים עם אוטיזם, החל ממחלקות מיוחדות בתוך בתי ספר רגילים, ועד בתי ספר מיוחדים לאוטיזם. במסגרות אלה ניתן למצוא שירותי תמיכה מגוונים, כולל תרפיה בעיסוק, תרפיה שפתית, תרפיה רגשית, ועוד.

שירותים רפואיים:

ישנן מספר תמיכות רפואיות שניתן להציע לאנשים עם אוטיזם, כולל תרפיה בהתנהגות, פסיכולוגיה, נוירולוגיה, ועוד. מרכזים לשיקום נפשי מספקים גם שירותים למבוגרים עם אוטיזם.

תמיכה חברתית:

ישנן ארגונים ותכניות שמספקים תמיכה חברתית לאנשים עם אוטיזם, כולל קבוצות תמיכה, מפגשים חברתיים, פעילויות קבצתיות, העסקה תמיכה ועוד


חשוב לשים לב שהשירותים המסוימים, התמיכות והמשאבים שניתנים יכולים להשתנות בהתאם לצרכים המשתנים של האישורים, המדיניות, והאפשרויות הזמינות במדינה. אני ממליץ לך לעקוב אחר המידע העדכני ביותר בקשר לשירותים לאנשים עם אוטיזם בישראל כדי להיות מעודכן.

באתר בריאות ממשלת ישראל יש את המידע הבא על תחומי סל השיקום ששם פשר למצא את המידע, על חוק השיקום. משנת 2000 על סל השיקום שכולל סיוע ברכישת ציוד לדיור, בדיור עצמאי. סיוע בתעסוקה

סיוע ברכישת השלמה של השכלה, סיוע בשיקום חברתי, הכרת מיומנויות חברתיות שתורמות לשילוב קל יותר של ילדים אוטיסטים במרחב הקהילתי, ייעוץ ותמיכה במשפחה, עזרה ותמיכה בעזרת חונכות חברתית ועוד.

בדיקת הזכאות נמצאת כאן בקישור הזה.

בקישור הזה ניתן למצוא את רכזי השיקום בעמדות קבלת הקהל על פי חלוקה של אזורים

סל השיקום מספק שירותי דיור תומך, שנוצרו על מנת לסייע לאנשים שמתמודדים עם מוגבלות נפשית. מטרתנו שלנו בבית עדן היא להכשיר אותם לחיים עצמאיים בקהילה, ואנו מבצעים זאת באמצעות מתן תנאים לדיור מכבד. אנו משקיעים בתמיכה, סיוע ובניהול קשר קבוע עם שירותי הקהילה. של המדינה, וגם עם גורמים פרטיים ובעלי מקצוע.

כל פינה בשירותי הדיור שלנו משתייכת לאמונה יסודית שלנו – שכל איש יכול לחיות באופן עצמאי בקהילה, כל עוד הוא מקבל את התמיכה הנכונה. מסגרת הדיור התומך שלנו מאפשרת לבני נוער ולמבוגרים לקחת את הצעד החשוב לעצמאות, לגור בנפרד ממשפחתם הגרעינית, כולל ההורים והאחים שלהם, ולהתגבר על האתגרים כדי להשתלב בחברה.

אנחנו גאים לספק שירותי דיור תומך לקהילה, ועד כה כ-עשרות נערים ואנשים הפכו לחלק מהמערך שלנו לשילוב בקהילה. הם מקבלים הזדמנות לחיות חיים עצמאיים ומכובדים, ואנחנו ממשיכים לקדם ולתמוך בהם בכל צעד בדרך לשיקום ולשיפור האיכות החיים שלהם.

מי זכאי לקבל סל שיקום של אוטיזם

מנכ״ל משרד הבריאות פירסם שני חוזרים בנושא

חוזר מס' 15/13 מיום 10.11.2013 בדבר "אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם", וחוזר מס' 8/2020 מיום 17.12.2020 בדבר "אבחון רצף האוטיזם באדם הבוגר".

רק אבחון שעומד בהוראות כל אחד מהחוזרים הללו זכאי לסל שיקום, אנחנו עוזרים להבין איך לגשת לבדיקה כזו ומה אפשר ומהצריך לקבל מהסל.

יש לכל מי שקיבל אישור ומאובחן רשות לקבל גמלת נכות כללית אן עמד בקריטריונים (כדאי להתיעץ פרטנית כי הקריטריונים והפירושים שלהם משתנים עם הזמן) כדי לקבל את הגמלה צריך להגיש טופס תביעה עם מסמכים רלונטים דרושים.

מתאריך ה-1 לפברואר 2019, ההכרה באוטיזם של ילד תקפה עד שהוא מגיע לגיל 18. לאחר מכן, הוא יצטרך לקבל הכרה מחודשת בתור "בוגר עם אוטיזם" כדי להמשיך ולקבל שירותים רלוונטיים. לצורך זה, יש לפנות למחלקת הרווחה ברשות המקומית. ילדים שקיבלו הכרה כזו לפני 2019 לא יצטרכו הכרה מחודשת לטובת הזכאות.

דיור חוץ ביתי למי שמגיע לו סל שיקום (וגם למי שלא)

משרד הרווחה בישראל, בשיתוף פעולה עם ארגונים חיצוניים, כמו בית עדן, שהוא ארגון מוביל עם כמות יפה ומכובדת של דירות ובתים. ותוכניות לטיפול בילדים. בית עדן קיבל מספר תעודות הצטיינות בתחום, ומספק מגוון מסגרות דיור חוץ ביתיות עבור בני אדם שמתמודדים עם אוטיזם, החל מגיל 12 ומעלה. המטרה היא לתמוך בהם ולהתאים להם את המסגרת הטובה ביותר, על פי צרכיהם הייחודיים.

המסגרות השונות של הדיור מותאמות לאוטיזם בהתאם לרמת התפקוד שלו, וכן להתנהגות של כל אחד ואחד מהמועמדים. המגוון מגיע מאנשים עם יכולת פונקציונלית עצמאית דרך אלו הנמצאים בתלות סיעודית, וכלה באלו שההתנהגות האלימה שלהם מתוך הלקות אוטיסטיות מקנה להם קשיים.

אחת מהאפשרויות היא "דירה בקהילה", המתאימה לאנשים עם אוטיזם המפקדים עצמאות, אך עדיין זקוקים למעט תמיכה והדרכה בהתמודדות היומיומית. ( זה לא חיב להיות דירה זה יכול להיות גם בית פרטי)

מסגרת נוספת היא "בית בקהילה – הוסטל". זו מתאימה לאנשים עם אוטיזם המסוגלים להשתמש בשירותי הקהילה ולהיות חלק ממנה. כאשר אצלנו זה אוסף של מס בתים / דירות במרחב עירוני כלשהו לדוגמא הקריות או שדרות בדרום. אשכול של מס בתים בניהול ופיקוח אשר עקב כך נקראים הוסטל.

בנוסף, ישנה מסגרת בשם "בית כוללני", המפעילה מרכז תעסוקה יומי ופתוחה לקהילה למשך 24 שעות ביממה. מסגרת זו מתאימה לאנשים עם אוטיזם המתמודדים עם קושיים רבים בויסות גירויים, בעיות התנהגותיות וצריך בעזרה במילוי פונקציות יום יום.

לבסוף, המסגרת "בית עם השגחה פסיכיאטרית" מיועדת לאנשים עם אוטיזם המתמודדים עם בעיות התנהגות קשות והם זקוקים לתמיכה רבה בתפקודי היום יום.

דילוג לתוכן