קשובים לצורך שלך

תסמונת אספרגר

מהם התסמינים של אוטיזם

מהי תסמונת אספרגר

תסמונת אספרגר או אוטיזם בתפקוד גבוה היא אחת מהפרעות הספקטרום האוטיסטי. ב 2013, הורידו את האבחנה הרשמית, וקבעו שזה חלק מהספקטרום של "אוטיזם בתפקוד גבוה".

התסמונת מתאפיינת בקשיים בחיברות מול אנשים יצירת קשרים חברתיים והבנה של סיטואציות חברתיות. מאפיינים נוספים שאי אפשר להתעלם מהם הם התנהגות אובססיבית שחוזרת על עצמה והעמקה בתחומי עניין מאוד ספציפיים. התסמונת נבדלת משאר הלקויות האוטיסטיות בכך שהדיבור והשפה תקינים, רמת האינטליגנציה נורמלית ולעיתים אף גבוהה.

הבעיה המרכזית בתסמונת היא בהבנת סיטואציות חברתיות ובהבנת תגובות של אנשים על בסיס פירוש הבעות פנים, הקושי ביצירת מערכת יחסים אינטימית וכיוצא בזה. בהשוואה לתסמונות אחרות על הקשת האוטיסטית, לאספרגרים יש פחות כפייתיות (compulsive), פחות הפרעות במשחק דמיוני, ופחות הפרעות בשפה המדוברת. לרוב, לאנשים עם תסמונת אספרגר ישנן יכולות טובות של הבנת הנקרא ולימוד שפות וחלקם בעלי יכולת זיכרון טובה במיוחד.

התסמונת נקראת על שם הרופא האוסטרי הנס אספרגר, אשר זיהה את הבעיה ותיאר את ההשפעות שהוא זיהה אצל ילדים בשנת 1944. וקרא לה הפרעת אישיות יציבה המאופינת בבדידות חברתית

הדעה הרווחת גורסת כי אספרגר, כמו אוטיזם, מושפע מגורמים מרובים – הן גנטיים, והן סביבתיים. אספרגר יכול להיגרם מסיבות שונות החל מבעיות זיהומיות בזמן ההריון, ממחלות ועוד סיבות, אך לא זוהה באופן מדויק מה הגורם. מה שברור זה שהתסמונת אינה נגרמת מסיבות קבועות וברורות, אבל ברור שהגורמים לתסמונת אספרגר, קרו בזמן מסוים בתוך שרשרת של נסיבות. בנוסף, ישנם מקרים רבים שמראים שאלו שהם בעלי התיסמונת נולדו לאמהות שחוו סיבוכים במהלך ההיריון, כמו רעלת היריון. למרות שיש מחקרים שמנסים להבין אם התסמונת מועברת גנטית עדיין אין מחקרים שיוכיחו זאת. במידה רבה לתסמונת אספרגר  יש ייצוג בקרב תינוקות פגים ואצל אימהות מעל גיל 30. בנוסף, בנים יותר סביר שילקו בתסמונת, אך הסיבות לכך אינן ידועות. על פי משרד הבריאות, גם היריונות תכופים פחות משנה בין הריון להריון מגדילים את הסיכוי לתסמונת.

לאחרונה לא ניתן להגדיר אנשים כבעלי תיסמונת אספרגר אלה יותר כבעלי שייכות לספקטרום האוטיסטי  מכיון ש הלוקים בתסמונת יש להם

גבולות ומאפינים, של סימפטומים מינימליים אשר צירופם, וקיומם במידה בצורה מתמשכת עשוי להביא אדם לידי זיהוי כבעל התסמונת, לאחר שלילת נקודות אחרות, ובפרט אוטיזם או הפרעות התפתחות נרחבת אחרות. את הסימפטומים הללו ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

קשרים ותפקוד חברתיים
תקשורת חברתית ובין אישית
תחומי עניין, פעילות ושגרה.

על אף שקטגוריות אלו זהות לאוטיזם, הרי שעל סמך ההבדלים בין שתי ההפרעות, יאובחן אדם כבעל תסמונת אספרגר ולא כאוטיסט.

אנשים בעלי תסמונת זו נוטים לסבול מקשיים בניהול בעיות ופתרון משימות כמו תכנון מוקדם גמישות מחשבתית וחיפוש  פתרונות מחוץ לקופסא.

יש אימפולסיביות רבה הסחות דעת ורגישות תחושתית גבוהה

אנשים עם התסמונת יכולים להשתמש בנטייה של כללים נוקשים ועל רוטינות כדי להגיע לנושא זה. אופציות כמו אנשים אמורים להבין מטפלים עבור לבודדים ועבור לביטחון העצמי, וכך גם עבור האדם שנראה כאידיור, בואו לקרוא את הספר.

לימוד מיומנויות וטכניקות שונות, גם במקרים בהם אלו מקלים מאוד על תסמינים שונים, לא תפתור את הבעיה הבסיסית של מאפיינים נוירו-ביולוגיים, ולכן התסמונת נחשבת לכרונית.

הגורמים לחוסר היכולת להתנהג באופן נורמטיבי בכל המצבים החברתיים הנקרים בדרכם של אנשים עם התסמונת (מעשית, אין זה אפשרי להכין מראש אדם לגבי הדרך בה עליו להתנהג באינסוף אפשרויות של נסיבות חברתיות מורכבות ודינמיות).

מפורסמים ידועים הם 

  1. אלון מאסק הבעלים של טסלה ספייס איקס וטויטר
  2. דן אקרויד שחקו וקומיקאי
  3. סוזן בויל

4 אנתוני הופקינס

רבים מהאנשים בעלי התסמונת הם בעלי יכותות קוגנטיביות גבוהה אשר גורמת לכך שהם נחשבים אקסצנטרים ומוזרים.

אפשר לטפל בתסמונת גם בעזרת

  1. בעלי חיים

2 טיפול בנורופידבק

  1. טיפול CBT

אנשים בעלי תיסמונת זו מסוגלים לקיים זוגיות וחיים משותפים על אף שיש צורך לעיתים לתווך ולעזור לזוגות

 צרו עימנו קשר כדי לברר איך נוכל לעזור ליקירכם בנושא

דילוג לתוכן