קשובים לצורך שלך

טיפול בעזרת כלבי שירות לאוטיסטים ילדים ומבוגרים

ילד וכלב

ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים עם קשיים רבים

הקשיים יכולים להיות בבית או מחוצה לו. הפיתרון האפשרי והטוב לנושא הוא כלבי שירות לאוטיסטים, אותם כלבים שמאלפים לסייע לילד להתמודד ולהתגבר על בעיות התקשורת שלו.

בכל יציאה מהבית למקומות ציבוריים ולמקומות חדשים במיוחד, ילדים עם ASD חווים קושי, שנובע עקב הצפה חושית, ההצפה נוצרת מהקושי להכיל ולסנן את המראות והקולות בבת אחת. בעוד שילד ללא קשיי ויסות יכול להתמקד בקול שמעניין אותו או של המלוה שלו, ולסנן קולות של רעשי רקע, ילד על הספקטרום לא יכול לעשות את ההפרדה והוא חווה את הקולות מסביב בעוצמה רבה.

כתוצאה מכך הילד חווה הצפה, ויש לו קושי להתנהג התנהגות נורמטיבית. כדי למסך את הבעיה הזו הוא צריך לייצר לעצמו ביטחון. הביטחון מופיע דרך גרייה קולית ויזואלית, שהוא מייצר, כחלק מההתמודדות עם חויית החרדה. לעיתים זה יתבטא בשירה בניפנופיי ידיים ועד לניסיונות לברוח מהמקום.

עקב כך מרבית המשפחות נמנעות מלצאת עם הילד המאתגר למקומות ציבוריים כמו גני משחקים קניונים וכו.

כיצד אם כך עוזר כלב השירות לטפל בילדים על הספקטרום שיש להם קשיים שכאלה?

כלבים טיפוליים עוברים תהליך ארוך וייחודי של בחירה ואילוף, כדי לאפשר לכלבים יכולת ליווי ושהות במקומות ציבוריים, כדי לתמוך בילדים ובבני המשפחה.

הכלב מאומן ללוות את הילד ומשפחתו במקומות ציבוריים . ההיכרות והקשר שנבנה בין הילד לכלב מסייעת לכלב לשמש כעוגן פיזי ונפשי, כמשאב לביטחון לילד בפרט ולבני המשפחה המלווים אותו

הכלב מלווה ותומך בילד מרגע יציאותו מהבית או מהרכב שלוקח אותו. והשילוב של ההיכרות של הכלב עם הילד, וחושיי הכלב עצמם, מאפשר לכלב לחש במצוקת הילד, בזמן אפס, ובעזזרת מחוות שהכלב אולף אליהן הכלב פונה לסמכות, קרובה, רלונטית, ומאפשר התערבות שתרגיע את הילד.

במחקר שנערך ובדק את יעילות הטיפול של ילדים, כאשר מצמידים להם כלבי ליווי. לילדי גן בין הגילאים 3 עד 7 עם יצוג הולם על פי החתך שלהם וגודלם באוכלוסיה שמבוסס על בנים ובנות. ראו שיש השפעה עצומה של הכלב מול הילד עוד לפני פרוץ משבר בסיכול המשבר ובאסקלציה של המשבר לדמות רלונטית. והתוצאות הראו שיפור משמעותי באיכות החיים של הילד ושל המלוים שלו. בטיפול לימדו את הילדים איך לעבוד עם הכלבים איך להבין אותם ואיך לעבוד עם הכלב באזורים שונים, החל ממקומות מבודדים וכלה במקומות בעלי שכיחות גבוהה ואינטנסיביות של מגע עם אנשים כמו קניונים.

תוצאות המחקר מוכיחות מעל לכל ספק שילדים בעלי בעיות ואתגרי תקשורת כמו אוטיסטים וילדים על הספקטרום יכולים להפיק המןו ולהשתפר בעזרת טיפול משולב בהולכיי על ארבע הכלבים. ולהמעיט בתסמינים של צעקות ניפנופים וכו בזמן לחץ.

שילוב כלבים בטיפול וביום יום

כלבים יכולים להשתלב נפלא בטיפול של ילדים על הרצף האוטיסטי, אבל גם של מבוגרים יותר. יש משהו בכלבים בנאמנות שלהם בחיבור של כלבים לבני אדם שמאפשר לילדים ולמבוגרים על הרצף להוציא איכויות חדשות ומפתיעות ולשפר יכולות תקשורת קיימות.

הטיפול אינו מיידי וגם לא טיפול של טפל ושכח, זהו טיפול שמורכב משלוש צלעות .

הצלע הראשונה: הכלב וההתאמה שלו, האימון של הכלב להתחבר ולהתמסר אל הילד או המבוגר על הרצף. צלע שניה: המאמן שצריך לדעת ולהכיר את המטרות ואת הנושא הטיפולי מספיק טוב כדי לקשר בין הילד והכלב.
והצלע השלישית היא המטופל עצמו הילד או הנער או הבוגר שאיתו אנו רוצים לייצר חויה מיטיבה ומשפרת. התהליך כולל חיבורים והכרויות חדשות, הכרות עם בעל החיים, הכרות עם צרכיי היילד, וכיונון של המאמן את שניהם, ללמוד ולהכיר להתפתח ביחד. לפעמים מתחילים במטרה אחת. אבל בגלל החיבור וגם בגלל הצורך פתאום עולה עוד צורך ונפתרים צרכים שלא תמיד התכוננו אליהם. 

בין הילד והכלב נוצרת גם תקשורת לא מילולית וכך יש גשר בין הכלב ובין הילד לסובבים אותו. ישנם ילדים או מבוגרים על הרצף שאינם יכולים להתקשר מילולית, ואז הכלב והמטופל, לומדים את שפת הסימנים, ומייצרים לעצמם תיקשורת א מילולית, שמאפשרת לשניהם להיות נוכחים יותר, ולהתארגן טוב יותר ביחד, מאשר הילד לבד. רוב המשפחות מדוחות על עליה ושיפור באיכות החיים שלהם ביחד. כלב דורש שיגרת חיים, כלב דורש טיפול. כך שבעצם גם מטופלים שיש להם תיפקוד גבוהה, מפיקים אקסטרה, מבניית שיגרה של טיפול בכלב, כמו יציאה לסיבוב פיפי קקי והוצאת אנרגיה. הדאגה והנוכחות מול בעל החיים, מאפשר למטופל להכיר בערך עצמו, כמסוגל לקיים מטלות נוספות.

גם הכלבים יוצאים נשכרים, הם מקבלים בית חם ומאפשר, שמכיר בערכם, ונותן להם איכות חיים, ומטרה.

אם במילא יש במשפחה כבר כלב זמין, נגיש, ההכשרה שלו פשוטה, זולה וקלה יחסית, ויכולה להתבצע על ידי ההורים בליווי והנחית מאלפים, או גופים אחרים. הכלבים מסייעים לילד בעצם נוכחותם, ובאמצעות אימון קל בלבד הם יכולים לייצר שינוי משמעותי ולהקל על הסימפטומים של הילד על הרצף.

כלבי שירות לאוטיסטים
דילוג לתוכן