קשובים לצורך שלך

גם אנשים על הספקטרום יכולים להשתלב בקהילה

על הרצף בתפקוד גבוהה

עם העלייה במודעות לנושא, כיום, לאנשים על הרצף האוטיסטי יהיה קל הרבה יותר להשתלב בשוק התעסוקה, על אף כל האתגרים הכרוכים בכך. על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, נמצא כי חלק מהאנשים על הרצף האוטיסטי, אלו בתפקוד גבוה יותר, בעלי אינטליגנציה גבוהה בתחומים מסוימים.

האם אנשים על הרצף יכולים להשתלב בשוק העבודה?

אנשים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, מתקשים למצוא עבודה ולהתמיד בה לאורך זמן. הסיבה לכך היא שאנשים על הרצף האוטיסטי לא בהכרח מבינים סיטואציות חברתיות, והיכולות החברתיות שלהם לוקות בחסר, לפחות עד מידה מסוימת. במילים אחרות, התקשורת עמם עשויה להיות מורכבת יותר. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי על ידי אי יצירת קשר עין, חוסר הבנה של ציניות, פרשנות לא מדויקת של סיטואציות חברתיות, חוסר יכולת להבין שפת גוף והבעות פנים, התנהגויות מסוימות שעשויות להיות שונות מהנורמה וכו'. כתוצאה מכך, אנשים אלו חווים קשיים להשתלב בשוק התעסוקה.

עם זאת, כיום קיימת מודעות רחבה הרבה יותר לנושא זה. אנשים על הרצף בהחלט יכולים למצוא עבודה ולהשתלב בשוק התעסוקה, על אף הקשיים הרבים הכרוכים בכך. בבית עדן אנחנו דואגים לכך ומסייעים לאנשים הנמצאים על הרצף האוטיסטי אצלנו לעבוד.

או לחילופין, מכינים אותם לעבודה ונותנים להם הכשרה רלוונטית. יתרה מכך, אנשים על הרצף האוטיסטי יכולים לרכוש מיומנויות חברתיות ולשפר את הכישורים החברתיים שלהם, באמצעות פעילויות חברתיות או חוגים המיועדים לכך. הדבר בא לידי ביטוי על ידי למידה של נורמות חברתיות, התמודדויות עם מצבים חברתיים אפשריים, סימולציות חברתיות וכו'.

באילו עבודות אנשים על הרצף יכולים לעבוד?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית ונכונה בהכרח לכל אדם המאובחן על הרצף. הסיבה לכך היא שלא כל אלו הנמצאים על הרצף האוטיסטי, הינם בדיוק באותה רמת תפקוד. זאת, מכיוון שישנם אנשים שנמצאים בתפקוד גבוה מאוד, בעוד אחרים, נמצאים בתפקוד נמוך יותר. מעבר לכך, אנשים שונים זה מזה באישיות שלהם, בהעדפות שלהם, בדפוסי ההתנהגות שלהם, ביכולות שלהם וכו' – עם או בלי קשר לכך שהם נמצאים על הרצף האוטיסטי. בשורה התחתונה, מדובר בעניין די אינדיבידואלי, וכל אדם על הרצף זקוק למענה פרטני.

בכל אופן, אנשים רבים על הרצף האוטיסטי יכולים להשתלב בשוק התעסוקה. ישנם מקומות עבודה רבים המחפשים אנשים על הרצף שיעבדו בתור בודקי תוכנה (QA), הזנת נתונים לאתרי אינטרנט וכו'. כמובן שההיצע אינו מוגבל רק לעבודות אלו. עם העלייה במודעות לנושא והרצון לשלב אנשים עם מוגבלויות בחברה, ישנם מעסיקים הבוחרים לשלב אנשים על הרצף במקום העבודה שלהם. עם זאת, אנשים המאובחנים על הרצף האוטיסטי שהינם בתפקוד נמוך יותר, והיכולות שלהם נמוכות יותר, בדרך כלל יעבדו במפעל מוגן, או בעבודות מיוחדות לאלו שאינם מסוגלים להשתלב כלל בשוק העבודה החופשי.

האם אנשים על הרצף האוטיסטי בעלי יכולות מיוחדות או אינטליגנציה גבוהה?

אנשים המאובחנים על הרצף האוטיסטי במקרים רבים ניחנים ביכולות גבוהות מאוד בתחומים מסוימים, כמו למשל מחשבים, מתמטיקה, מוזיקה, מדעים, אומנות, ציור ועוד. אם כי, יש לציין שהדבר לא בהכרח נכון לגבי כל אדם הנמצא על הרצף האוטיסטי. אך בממוצע, אנשים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, נוטים להיות מוכשרים יותר בתחומים מסוימים. מנגד, ישנם אנשים על הרצף שהיכולות שלהם נמוכות יותר. על פי כן, אנשים רבים המאובחנים על הרצף האוטיסטי מקבלים תיעדוף בקבלה לעבודות כמו בדיקת תוכנה, הזנת נתונים וכו'. עבודות שהן חזרתיות במהותן ודורשות יכולת להעמיק בפרטים הקטנים, יתרה מכך, לאנשים על הרצף האוטיסטי במקרים רבים יש יצירתיות ויש להם נטייה לשים לב לפרטים הקטנים, להבחין יותר טוב בצורות, לזהות תבניות שונות וכו'. עקב כך, מקומות עבודה רבים בוחרים להעסיק אנשים על הרצף האוטיסטי הגבובב דוקא במשימות כאלה.

מהי הסיבה לכך שכדאי לשלב אנשים על הרצף האוטיסטי במקומות עבודה?

הסיבה לכך שכדאי לשלב אנשים המאובחנים על הרצף האוטיסטי במקומות עבודה היא שהם יכולים לתרום רבות למקום העבודה, על אף האתגרים הכרוכים בכך. בעבר, עולם המדע לא העריך נכון את יכולותיהם של אלו המאובחנים על הרצף האוטיסטי. עם זאת, על פי מחקרים חדשים, לאנשים עם תסמונת אספרגר, או אלו על הרצף, נוטים להיות בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר מהממוצע בתחומים מסוימים. בנוסף לכך, לאנשים על הרצף לעיתים קשה למצוא עבודה. אך עם מספיק מאמץ ורצון טוב, ניתן לשלב אותם במקום עבודה מתאים. במקרים רבים אין להם בעיה לעשות את אותה הפעולה למשך זמן רב, והם נוטים להחזיק מעמד במקום העבודה זמן רב, ולטווח הרחוק. זאת, לצד כל היתרונות שהם מביאים עמם למקום העבודה.

אנשים שנמצאים בדיור מוגן גם יכולים להשתלב בשוק העבודה

אנשים שנמצאים על הרצף האוטיסטי המתגוררים בדיור מוגן, יכולים לקבל הצעות עבודה שונות מטעם הדיור המוגן. הוסטלים, ובפרט, ואנו כספקים של דיור מוגן, מקושרים למקומות עבודה רבים המיועדים לאנשים עם מוגבלויות וקשיי תפקוד ביום יום. במילים אחרות, הכוונה לאלו שנמצאים על הספקטרום בתפקוד בינוני ומטה. במרבית המקרים, מדובר על עבודות במפעלים מוגנים או במרכזי תעסוקה מוגנים שונים. במקומות מסוג זה, הם ימצאו תעסוקה, וגם יקבלו הכשרה תעסוקתית מתאימה. אלו הנמצאים בתפקוד גבוה יותר, השוהים בדיור מוגן, יכולים לברר לגבי מציאת עבודה בשוק החופשי. ישנה גם אפשרות לקבל מידע עבור הכשרות תעסוקתיות שונות המיועדות לאנשים על הרצף האוטיסטי

בשורה התחתונה, מסגרות של דיור מוגן, או הוסטלים המיועדים עבור אנשים על הרצף האוטיסטי, נמצאים בקשר רציף עם מעסיקים אחרים, או עמותות המסייעות לאנשים עם אספרגר במציאת עבודה, הכשרה תעסוקתית, וכל מה שקשור לשוק התעסוקה באופן כללי.

שילוב בשוק העבודה לאנשים על הספקטרום רצף

מהי הסיבה לכך שכיום ישנם יותר אנשים עם תסמונת אספרגר?

הסיבה לכך היא שישנם יותר אנשים המאובחנים על הרצף היא מכיוון שבעבר לא הייתה מודעות לנושא, ואנשים רבים שהיו על הרצף האוטיסטי, לא אובחנו. במילים אחרות, עקב העלייה במודעות לנושא ואנשים רבים יותר שהולכים לאבחון, גורמת לכך שהשכיחות היחסית שלהם באוכלוסיה עולה. יתרה מכך, בשנים האחרונות השתנו הקריטריונים שעל פיהם מגדירים כיצד מאבחנים אדם על הרצף האוטיסטי. כיום, מאבחנים את כל ההפרעות הקשורות לספקטרום, ולא רק אוטיזם קלאסי. על פי מחקרים שנערכו, ההערכה היא ש-1 מתוך כל 150 ילדים, הינו על הספקטרום האוטיסטי. אם נשלב בשוק העבודה בצורה נכונה את האנשים האלה נרויח כולנו.

אנשים מפורסמים עם תסמונת אספרגר שהצליחו בחיים

אילון מאסק

אילון מאסק, האדם העשיר ביותר בעולם, או לכל הפחות אחד מהאנשים היותר עשירים בעולם, מאובחן על הרצף האוטיסטי. אילון מאסק הינו המייסד של חברת XSpace (חברה העוסקת בחקר החלל) וטסלה (חברה לייצור מכוניות חשמליות). לאחרונה, הוא גם רכש את טוויטר. אילון מאסק חשף את המידע בתוכנית בידור אמריקאית, בה הוא אמר שהוא האדם הראשון עם תסמונת אספרגר שמגיש תוכנית טלוויזיה זו. הוא גם ציין שעקב כך, הוא לא ירבה ליצור קשר עין.

דן אקרויד

דן אקרויד הינו שחקן מפורסם, קומיקאי ומוזיקאי. הוא זכה להערכה רבה, מה שבא לידי ביטוי בכך שהוא קיבל תוארי כבוד בקנדה ואף קיבל אזרחות אמריקאית.  בשנת 2013, חשף כי הינו מאובחן על הרצף האוטיסטי.

צרו איתנו קשר לקבלת מידע נוסף איך להתאים דיור מוגן לילדך או להשתלב בשוק העבודה

 

להשתלב בשוק העבודה
דילוג לתוכן