קשובים לצורך שלך

ההבדל בין אוטיזם לבין עיכוב התפתחותי

מהם התסמינים של אוטיזם

בעבר, כמעט שני שלישים מהילדים שאובחנו עם אוטיזם, היו מאובחנים גם עם עיכוב התפתחותי או פיגור שכלי. כיום, מספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם ופיגור ירד ורק כ-50 אחוזים מהילדים שמאובחנים עם אוטיזם, מאובחנים גם עם פיגור. חשוב להבין כי אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית, הן שתי הפרעות שונות. הסיבה שניתן למצוא נקודות השקה ביניהן היא שחלק מהמאובחנים באוטיזם מאובחנים גם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אך מעבר לכך,  אין קשר בין ההפרעות.

מה בין אוטיזם למוגבלות שכלית התפתחותית?

ההגדרה המקובלת למוגבלות שכלית התפתחותית בעולם כולו היא ההגדרה האמריקאית אשר בהתאם אליה, מדובר על שילוב של יכולת קוגניטיבית מתחת לנורמה יחד עם יכולת תפקודית יומיומית מתחת למצופה בהתאם לגילו של המטופל. אדם יאובחן כסובל ממוגבלות שכלית התפתחותית במידה והIQ שלו המשקף את היכולת הקוגניטיבית יהיה מתחת 70 וכן,  היכולות היומיומיות שלו, מידת העצמאות שלו, ההסתגלות שלו  והתפקוד שלו, ילקו בחסר. ניתן למצוא דרגות שונות של מוגבלות שכלית התפתחותית אשר יבואו לידי ביטוי במוגבלות קלה, קשה, בינונית או חמורה.

בעוד שמוגבלות שכלית התפתחותית מתאפיינת כאמור בפגיעה ביכולת הקוגניטיבית, המילולית והביצועית של האדם, לרבות יכולות ההבנה והביטוי שלו, אוטיזם היא הפרעה במגוון רחב של התנהגויות לא תקינות וכן קשיים שפתיים. כלומר, לא פעם היכולת הקוגניטיבית של הלוקה באוטיזם תהיה תקינה לחלוטין, אך הוא יסבול מבעיות אחרות הנוגעות לקשיים בתקשורת.

אבחון אוטיזם מתבסס על קריטריונים התנהגותיים תצפיתיים. מדובר על הפרעה התפתחותית התנהגותית שנובעת וגם מתבטאת בקושי משמעותי בתקשורת וכן בלקות חברתית. ילד או אדם בוגר שיסבלו מאוטיזם, יראו ירידה ביכולת שלהם לתקשר או העידר יכולת לתקשר באמצעות תקשורת מילולית או בלתי מילולית, בהפרעה בקשר חברתי וכן בשיתוף האחר, בהתנהגות חזרתית כפייתית ועוד. המאבחן יבדוק האם הילד או האדם סובלים מאוטיזם באמצעות שיטות אבחון שונות מהשיטות שמסייעות לאבחון מגבלה שכלית התפתחותית. האבחון יתבסס על התמקדות בתגובות של הילד למצבים שונים וכן להתנהגות שלו.

מהם הגורמים למגבלה שכלית התפתחותית לאוטיזם?

הגורמים למגבלה שכלית התפתחותית הם רבים ומגוונים. המגלה יכולה לנבוע מגורמים תורשתיים או גנטיים, גורמים סביבתיים או גורמים משפחתיים. כמו כן, המגבלה יכולה לנבוע מהפרעות מבניות או מטבוליות אשר פוגעות במערכת העצבים, זיהומים, מחלות שונות ועוד.

הגורמים לאוטיזם אינם ברורים בחלק גדול מאוד מהמקרים. בין 10-20 אחוזים מהמקרים של אוטיזם ניתן להבין את הרקע לאוטיזם וכן לזהות גורם ביולוגי שגרם להפרעה כגון: זיהום תוך רחמי, בעיה גנטית ועוד. אולם, לא ניתן לדעת מהו הגורם המדויק למרבית מקרי האוטיזם.

תסמינים לאוטיזם ולפיגור שכלי

את התסמינים לאוטיזם ניתן לראות כבר בגילאים מאוד צעירים: תינוקות אוטיסטים מגלים פחות תשומת לב לגירויים חברתיים, מסתכלים ומחייכים בתדירות נמוכה יותר, מגיבים פחות לשם שלהם, אין להם קשר עין או שיש להם קשר עין לא איכותי, אין  להם את היכולת להשתמש בג'סטות או תקשורת בלתי מילולית בכדי לבטא את עצמם, הם לא פעם יבצעו תנועות שחוזרות על עצמם כגון: נפנוף ידיים, ראש מתגלגל או נדנדה עם הגוף. נראה כי הם פועלים על פי כללים ולא פעם הם יסדרו צעצועים או חפצים שונים בערמות, בקווים, בשורות ועוד. מעבר לכך, הפעילות שלהם תהיה מוגבלת מאוד, הם ירבו לשחק במשחק אחד, לצפות פעם אחר פעם בתוכנית אחת בטלוויזיה ועוד.

התסמינים של הפרעה שכלית התפתחותית יכולים להיות עיכוב בהתפתחות השפה שבעל  פה, חוסר בכישורי זיכרון, קושי בלימוד כללים חברתיים, קושי בכישורי פתרון בעיות, עיכובים בפיתוח התנהגויות הסתגלותיות כגון: מיומנויות של טיפול עצמי או עזרה עצמית וכן חוסר חברתי.

כיצד מטפלים באוטיזם או הפרעה שכלית?

כיום ניתן למצוא בישראל לא מעט מסגרות מגוונות המתאימות לטיפול באוטיזם ובהפרעה שכלית התפתחותית. מדובר על מסגרות שונות אשר בהן מטרות הטיפול ודרכי הטיפול תואמים לסוג ההפרעה העומדת על הפרק. המסגרות המדוברות מסייעות הן למטופלים הסובלים מהפרעה שכלית התפתחותית והן ללוקים באוטיזם. המסגרות יכילו טיפולים שונים כגון: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת ולכל ילד או נער תבנה תוכנית המתאימה למצבו האישי. ככל שרמת הIQ הן של לוקה באוטיזם והן של לוקה בהפרעה שכלית התפתחותית תהיה גבוהה יותר, כך סיכויי ההתקדמות שלו יהיו טובים יותר.

בית עדן דיור מוגן לאוטיסטים ובעלי מוגבלות התפתחותית

אנחנו מקבלים אלינו לדיור מילדים/ות דרך נערים/ות ו/או מבוגרים/ות צרו קשר לטובת פרטים נוספים

דילוג לתוכן