מה זה מש״ה

מש״ה מוגבלות שכלית התפתחותית, הידועה בעבר גם כפיגור שכלי, והיום נהוג להגדיר אותה כלקות שיכלית, היא הפרעה נוירו-התפתחותית שבה התפקוד האינטלקטואלי נמוך בהשוואה לאדם הממוצע. אנשים עם מש"ה סובלים מאיחור מסוים או קושי מסוים ברכישת אחת או יותר ממיומנויות אלו:

  • למידה: קשיים בהבנה ובזכירת מידע, פתרון בעיות, קבלת החלטות ושימוש בשפה.
  • מיומנויות תקשורת: קשיים בהבנת שפה מדוברת וקריאה, וכמו כן קשיים בהבעה עצמית בעל פה ובכתב.
  • מיומנויות הדרושות לפעולות היומיום: קשיים בטיפול עצמי, תפקוד בבית ובקהילה, ניהול כספים, עבודה ועוד.

חומרת המוגבלות משתנה מאדם לאדם, ויכולה לנוע בין קלה ועד עמוקה. גורמים רבים יכולים לתרום להתפתחות מוגבלות שכלית התפתחותית, חלקם עקב בעיות פיזיות או ביולוגיות בניהם:

  • גורמים גנטיים: תסמונות גנטיות כמו תסמונת דאון.
  • גורמים טרום לידתיים: זיהומים, פגיעות או חסרים ברחם האם.
  • גורמים סביבתיים: לידה קשה, פגיעות ראש, הזנחה או התעללות.

אבחון מש״ה

אבחון מש"ה נעשה על ידי ועדת אבחון מיוחדת של משרד הרווחה, ומתבסס על מבחנים פסיכולוגיים, הערכה תפקודית ובדיקות רפואיות.

כדי להתחיל את התהליך יש לפנות ראשית כל לעובד סוציאלי, במחלקה לשירותים חברתיים באיזור המגורים שלך כאן בקישור אפשר למצא את הפרטים של המחלקה באיזורכם, על בסיס מקום המגורים.
בשם המחלקה תרשמו את שם היישוב שלכם כמו בתמונה ותמצאו את הפרטים כדי לדעת למי לפנות.

תמונת מחלקה לשירות חברתי לפי חיפוש באתר ממשלת ישראל

אנשים שמאובחנים עם מש"ה יכולים לחיות חיים מלאים ומשמעותיים עם תמיכה מתאימה. קיימות מגוון תוכניות ושירותים שנועדו לסייע להם לפתח את יכולותיהם, להשתלב בחברה ולחיות באופן עצמאי ככל האפשר.

הנה כמה דברים חשובים נוספים לציין:

  • המונח "פיגור שכלי" אינו מקובל יותר כיום, ונחשב פוגעני.
  • חשוב להתייחס לאנשים עם מש"ה בכבוד ובהערכה, כמו לכל אדם אחר.
  • עם תמיכה וחינוך נכונים, אנשים עם מש"ה יכולים לתרום רבות לחברה.
  • בית עדן מקדם ומטפל באוכלוסית מש״ה בדיור מוגן

אבחון מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) בישראל נעשה על ידי ועדה מיוחדת המורכבת מאנשי מקצוע מתחומים שונים:

  • פסיכולוג: בעל ניסיון באבחון מש"ה ובהערכת התפקוד הקוגניטיבי.
  • רופא ילדים או רופא התפתחותי: בעל ניסיון בהערכת ההיבטים הרפואיים של מש"ה.
  • עובד סוציאלי: בעל ניסיון בהערכת התפקוד החברתי והתפקודי של האדם.
  • נציג משרד החינוך: במקרה של ילדים בגיל בית הספר.

בנוסף, ייתכן שיהיו נוכחים בוועדה אנשי מקצוע נוספים לפי הצורך, כגון פיזיותרפיסט, קלינאי תקשורת או מומחה בתחום אחר הרלוונטי למקרה.

הצורך באבחון מש״ה (מוגבלות שיכלית התפתחותית)

הצורך באבחון של מש״ה נובע מהרצון לתכנן טיפול נכון ומתאים ולקבל זכאויות להטבות לטובת המאובחן

אבחון מדויק מאפשר בנית תוכנית טיפולית כזו שתעזור לקדם את המאובחן ללא קשר לגילו או למינו.
יתאפשר בעזרת האבחון מתן טיפול יותר מסודר וברור ותמיכה והכוונה להורים ולמשפחה בהתמודדות עם המצב.
אפשר יהיה לקבל הפניה מסודרת ונכונה ומתאימה לשירותים הרפואיים החינוכיים והחברתיים הרלונטים יותר למצב הילד, כולל דיור מוגן כמו שאנו מספקים בבית עדן.
מעקב אחר ההתפתחות יהיה פשוט יותר, יהיה בעצם קו בסיס אשר ממנו אפשר יהיה למדוד את ההתקדמות ולהסיק מסקנות טובות יותר איך לשפר את איכות החיים של המאובחנים

הליך האבחון:

  • הליך האבחון מתחיל בהפניה לוועדה על ידי גורם מוסמך, כגון רופא ילדים, פסיכולוג בית ספר או גורם אחר.
  • הוועדה אוספת מידע מקיף על האדם, כולל היסטוריה רפואית, תפקוד לימודי, תפקוד חברתי, התנהגות ועוד.
  • המידע נאסף באמצעות ראיונות עם האדם, הוריו או מטפליו, סקירה של תיקים רפואיים וחינוכיים, ביצוע מבחנים פסיכולוגיים והערכות תפקודיות נוספות.
  • לאחר איסוף המידע, הוועדה מתכנסת ודנה במקרה. הדיון מתבסס על כל המידע שנאסף, ועל מומחיותם של חברי הוועדה בתחומים השונים.
  • הוועדה קובעת האם קיימת מוגבלות שכלית התפתחותית, ומהי רמת חומרתה.
  • הוועדה ממליצה על תוכנית התערבות מתאימה, הכוללת טיפולים, שירותים ותמיכה.

חשוב לציין:

  • האבחון נעשה בצורה מקצועית ורגישה, תוך התחשבות בכבודו ובפרטיותו של האדם.
  • המטרה של האבחון היא לא רק לקבוע האם קיימת מוגבלות שכלית, אלא גם לסייע לאדם למצות את הפוטנציאל שלו ולחיות חיים מלאים ומשמעותיים.
  • לאחר קבלת האבחון, זכאים האנשים עם מש"ה לשירותים ותמיכה רבים מהמדינה ומהקהילה.

למידע נוסף על אבחון משה ניתן לפנות אלינו לבית עדן ונעזור לכם להבין איך אפשר לעזור לכם

דילוג לתוכן