יוגה ככלי טיפולי לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

טיפול באוטיסטים עם יוגה

( asd או אוטיזם)

מבוא

יוגה היא תרגול הוליסטי עתיק שמשלב תנוחות גוף, נשימות ומדיטציה, והולכת ותופסת מקום חשוב ככלי טיפולי עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (Intellectual Disability) ו/או עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder). השילוב הטיפולי של הגוף והנפש בתרגול יוגה מסייע בשיפור איכות החיים וביכולת התפקוד היומיומי.

יוגה והשפעתה על אנשים עם ASD ומוגבלות שכלית התפתחותית

אנשים עם ASD ומוגבלות שכלית התפתחותית מתמודדים עם אתגרים מרובים הכוללים קשיים בתקשורת, התנהגויות חוזרות, בעיות פיזיות, אתגרים חברתייםורגשיים. היוגה, עם שילוב של תנועה ונשימה, עוזרת להפחתת לחצים, לשיפור יכולות מוטוריות, ולוויסות רגשי. מחקרים מראים כי ילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים כמו ASD או ADHD/ADD (הפרעות קשב וריכוז) ומש"ה חווים שיפור באיכות החיים בזכות השילוב של תרגולי יוגה תרפיה (Yoga Therapy).

1. שיפור בתפקודים מוטוריים ופיזיים – תרגילי יוגה עוזרים לשפר את שיווי המשקל, הקואורדינציה והחוזק הפיזי. תנוחות יוגה (Asanas) מחזקות את השרירים, משפרות את המודעות לגוף ומסייעות בשיפור גמישות ויציבה. כך, היוגה תורמת לאיזון גופני ותורמת ליציבות בעמוד השדרה ובמפרקים, תוך שיפור היכולת לתפקד בצורה רגועה וממוקדת יותר.

2. הפחתת התנהגויות מאתגרות (התפרצויות וכדומה) – היוגה הוכחה כמפחיתה התנהגויות חוזרות, תוקפנות והתפרצויות רגשיות בקרב אנשים על הרצף האוטיסטי ואנשים המתמודדים עם מש"ה. תרגילי נשימה עמוקים (Pranayama) עוזרים להרגיע את מערכת העצבים ולהפחית חרדה ולחץ, ומקדמים תחושת רוגע וביטחון עצמי. תרגול קבוע של רצפי תנועות, כמו "ברכת השמש" (ועוד), מעניק מבנה ברור שעוזר לאנשים עם צרכים מיוחדיםלתעל את האנרגיה שלהם בצורה חיובית ומותאמת.

3. שיפור בכישורים חברתיים – יוגה יכולה לשפר את התקשורת והיכולת לקיים קשרים חברתיים בקרב אנשים עם ASD ועם ADHD/ADD. תרגולים קבוצתיים המעודדים אינטראקציה חברתית, כמו תרגילי תנוחות משותפות, מחזקים את תחושת האמפתיה ושיתוף הפעולה, תוך עידוד יכולות תקשורת ושיפור בעבודה על קשר עין.

4. וויסות חושי (SPD – Sensory Processing Disorder) – ילדים, מתבגרים ואנשים עם קשיים בעיבוד חושי עשויים לחוות עומס יתר או תת-תגובה לגירויים. יוגה תרפיה מספקת כלים להתמודדות עם בעיות אלו, למשל באמצעות תרגילי נשימה ושימוש באביזרים חווייתיים כמו כדורי טיפול או מחצלות מרקם.

היתרונות הטיפוליים של יוגה תרפיה על אוטיסטים

יוגה תרפיה מציעה שילוב הוליסטי של תרגול גופני, ריכוז והתבוננות פנימית, כאשר היא מותאמת לצרכים של כל מטופל. ההשפעות של היוגה ניכרות בכל הרמות – הגוף והנפש – ומשפיעות על כל תחומי החיים של המטופל:

o הגברת בהירות מחשבתית ויציבות רגשית.

o שיפור בתפקודי הגוף הפנימיים כמו עיכול, נשימה ומערכת העצבים.

o הפחתת תסמינים כרוניים שאינם מגיבים טוב לשיטות טיפול קונבנציונליות.

מחקרים מחזקים

מחקרים מוכיחים כי יוגה משפרת את התפקודים השונים של ילדים ובוגרים עם ASD ומוגבלות שכלית התפתחותית. למשל, מחקרי שדה מראים כי תרגול יוגה שיפר תפקודים פיזיים, מוטוריים וחברתיים אצל ילדים עם ASD, וסייע להקטנת חרדות, לחצים והתנהגויות חוזרות. יוגה תרפיה יכולה לתמוך בשיפור איכות חייהם של ילדים, מתבגרים ואנשים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD) וכן לסייע לאלו המתמודדים עם קשיים בעיבוד וויסות חושי.

סיכום איך לטפל באוטיסטים עם יוגה

יוגה ככלי טיפולי עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ו/או ASD מהווה גישה הוליסטית רבת עוצמה שיכולה לשפר את איכות החיים, לתרום לשיפור בתפקודים המוטוריים, הפיזיים והחברתיים, ולהפחית תסמינים של חרדה והתנהגויות חוזרות. השילוב של תרגול גופני ונפשי יכול לשמש תוספת חשובה לתוכניות טיפול עבור ילדים, מתבגרים ואנשים עם צרכים מיוחדים, ולעזור להם להתמודד בצורה טובה יותר עם אתגרי היום-יום.

מקורות

o Shanker, S., & Pradhan, B. (2022). *Yoga for children with autism spectrum disorder: A descriptive review*. Yoga Mimamsa, 54(2), 83-91.  

o Sotoodeh, M. S., Arabameri, E., Panahibakhsh, M., Kheiroddin, F., Mirdoozandeh, H., & Ghanizadeh, A. (2017). *Effectiveness of yoga training program on the severity of autism*. Complementary Therapies in Clinical Practice, 28, 47-53.  

o Artchoudane, S., Ramanathan, M., Bhavanani, A. B., Mariangela, A. (2021). *Yoga as a therapeutic tool in autism: A detailed review*. Yoga Mimamsa, 5, 3-16.  

דילוג לתוכן